Det kan være enormt svært når man skal finde en ny person til en stilling. Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, personlighed, erfaring, kompetencer, osv. Her kan du læse om nogle tips der kan hjælpe dig på vej i din rekrutteringsproces.
Godt forarbejde
Udarbejd detaljerede jobbeskrivelser. Hvis du ikke har en klar idé om, hvad medarbejderne skal lave, vil du få svært ved at ansætte den rette person. Udarbejd jobbeskrivelser for hver enkelt stilling i virksomheden, der afspejler de ansvarsområder, det niveau af færdigheder og den erfaring, der kræves. Når du skal slå en stilling op på diverse platforme, er det derfor essentielt t du formår at formidle hvad I søger og hvilke krav I vil stille til personen. Sørg ligeledes også for at kommunikere jobkravene klart til kandidaterne under samtalerne.
Vær velstruktureret
Uanset om det er Rekruttering til regnskab, salgs, eller andet, er det en god idé når det er tid til at interviewe, at have mere end én samtale med seriøse kandidater og inddrage andre personer i processen, f.eks. et firma eller HR-repræsentant og den leder, som den nye medarbejder skal referere til. Når det er tid til at interviewe, er det en god idé at have mere end én samtale med seriøse kandidater og inddrage andre personer i processen, f.eks. en HR-medarbejder og den leder, som den nye medarbejder skal referere til.
Se ud over CV’et
De bedst kvalificerede kandidater på papiret er måske ikke nødvendigvis de bedst egnede til jobbet. Spørg ind til kandidaternes interesser, ambitioner og prioriteter. Hvis det er deres drøm at arbejde for en stor virksomhed med en høj løn, kan de have svært ved at arbejde for et lille firma og omvendt. Husk altid at se kandidaterne først og fremmest som mennesker og lær dem at kende udover blot kvalifikationer.